Recenze: ‘Malý králíček,’ od Alyssa Songsiridej; „One’s Company,“ od Ashley Hutson; ‘Last Summer on State Street,’ od Toya Wolfe

Recenze: 'Malý králíček,' od Alyssa Songsiridej;  „One’s Company,“ od Ashley Hutson;  'Last Summer on State Street,' od Toya Wolfe

Stejně jako mnoho sitcomů, i tento román vyvažuje lehkost, humor a lásku s okamžiky temnoty a dokonce i hrůzy, když nahlédneme do rozsahu Bonniiných posedlostí a zranitelností. Bojíme se o hlavní hrdinku, i když se jí někdy bojíme.

I když se tento román zabývá způsoby, jakými může trauma zvrátit život, destabilizovat jej a dokonce vyhladit, může také působit jako široce příbuzný. Bonnie touží „prolomit šev mezi nemocnou realitou a mou oblíbenou fikcí, projít skrz a zašít díru za mnou“. Kdo z nás nikdy nezatoužil uniknout do televizního pořadu, filmu, napsaného příběhu, alespoň dočasně v něm žít? „One’s Company“, nádherně zvláštní a krásně napsaná, je radost číst.

V roce 1999 na South Side v Chicagu žije 12letý Fe Fe v Robert Taylor Homes, nyní zbouraném projektu veřejného bydlení, kde Toya Wolfeová, autorka MINULÉ LÉTO NA STATE STREET (212 stran, zítra, 27,99 $), také vyrostl. Fe Fe má tři blízké přátele, Precious, Staciu a Tonyu, kteří s ní hrají dvojitou holandskou hru v jejich „drogami a gangy zamořené čtvrti“, dokud jednoho léta „jeden po druhém zmizeli z dohledu“.

Toto je příběh dětí, které žijí v projektech, které se musí stát dospělými příliš brzy. Fe Fe vypráví o tom, jaké to je narodit se přímo na okraji společnosti a být jí opuštěn. 16patrové zdi budov s jejich železnými vraty „po délce každého patra“ jsou jako předěl mezi hojností a chudobou, příležitostí a nedostatkem.

Stejně jako přátelé Fe Fe vypadnou z dětství, jako by vypadli ze hry se švihadlem, stejně tak i její 16letý bratr Meechie. Jednou v noci ho ve své ložnici udusila policie při náhodném, rutinním úklidu jejich sousedství a uvrhla ho do vězení. Je nevinný v žádném provinění, ale „byl Black a chlapec, a pro policii to odpovídalo popisu zločince“. Fe Fe v okrsku se svou mámou zírá na policisty a myslí si: “Takové chování, vtrhnutí do něčího domu a odvlečení ho pryč, je způsob, jakým se lynčovalo.” Přemýšlí o tom, jak její předkové, “bratři a strýcové babičky, odešli z domu stejným způsobem, někteří se nikdy nenašli, jiní našli houpat se ze stromů nebo na kusy v řece.” Po několika hodinách přivedou Meechieho domů, ale škoda byla způsobena: Ztratil naději. Brzy je v gangu, obchoduje s drogami a opouští domov na ulici.

Wolfe nám ukazuje Fe Fe stále něžnou, dětskou mysl: sebevědomí školačky, jak “když jsem potřebovala obejmout, ztratila jsem se v polštáři mámina žaludku.” A přesto si uvědomuje, že jako černošské dítě jí je odepřeno tvrzení o nevině: „Od chvíle, kdy jsme se narodili, někteří lidé spouštějí hodiny, jak dlouho bude chlapcům trvat, než spáchají zločin, a dívkám, než svedou… “